MENU

Bahagian Pelesenan dan Penjaja

1) Borang permohonan boleh diperolehi di kaunter Majlis Daerah Tumpat.

2) Kami akan memberi penerangan dan membantu pelanggan mengisi borang permohonan

3) Permohonan lesen boleh didaftar terus, kecuali bagi peniaga berikut hendaklah daftar bersama:-

  • Sijil pemeriksaan kesihatan(bagi peniaga makanan)
  • Pandangan Pentadbir Tanah Jajahan
  • Perakuan Jabatan Bomba
  • Pandangan Kementerian Perdagangan dan Perindustrian Malaysia
  • Perakuan JKR Jajahan
  • Tenaga Nasional Berhad Tumpat
  • Perakuan JPS Jajahan
  • Perakuan Ketua Polis Daerah(bagi peniaga barang lusuh)
  • Jabatan Alam Sekitar
  • Jabatan Haiwan
  • Jabatan Perhilitan

(Bagi stesen minyak, kilang, papan iklan, sembelihan binatang, binatang liar, stor kayu di kawasan sempadan)

4) Semua premis permohonan akan disiasat:-

  • Lesen perniagaan berpremis - 6 minggu
  • Lesen perniagaan berpremis ada bermasalah - keputusan J/K perlesenan
  • Lesen penjaja atau sementara - 1 minggu
  • Iklan dan sepanduk - serta merta
  • Pasar malam, jualan buah bermusim dll (syarat ada tempat) - serta merta

5) Permohonan yang diluluskan mesti membuat bayaran dalam tempoh 14 hari daripada tarikh terima surat

6) Setiap lesen adalah sah digunakan daripada 01 Januari hingga 31 Disember tiap-tiap tahun

7) Lesen perniagaan hendaklah diperbaharui pada 01 Januari tiap-tiap tahun

8) Lesen boleh dibayar sehingga 3 tahun bagi premis kekal yang tiada masalah

Untuk menjayakan piagam pelanggan ini tuan/puan dikehendaki:-

  • Mematuhi segala peraturan dan prosedur yang telah ditetapkan oleh Majlis Daerah Tumpat
  • Menggunakan sepenuhnya kemudahan-kemudahan yang disediakan oleh Majlis Daerah Tumpat

Talian aduan: 09 - 7252224